Kontynuujemy przebudowę Rail Baltiki

Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych realizowanych w kraju. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. unowocześniły już dwa odcinki – od Warszawy Rembertowa do Sadownego oraz od Sadownego do Czyżewa. Aktualnie prowadzone są prace na kolejnym, trzecim już odcinku – od Czyżewa do stolicy województwa podlaskiego, Białegostoku. W planach są roboty na kolejnych fragmentach trasy: Białystok – Ełk oraz Ełk – Trakiszki.


Łączy Polskę, łączy Europę

Rail Baltica to część transeuropejskiego korytarza, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię oraz w dalszej perspektywie – Finlandię. Dzięki prowadzonej modernizacji trasa przystosowana zostanie do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej.


Rail Baltica w Polsce

Modernizacja Rail Baltiki na terenie Polski podzielona została na pięć etapów. W 2015 roku zakończone zostały główne prace na trasie Warszawa Rembertów – Tłuszcz (Sadowne). Inwestycja na tym odcinku obejmowała m.in. budowę lub przebudowę 4 stacji i 14 przystanków kolejowych (w tym oddanie do użytku nowego przystanku Warszawa Nowy Ług) oraz wymianę torów na odcinku ponad 60 kilometrów. Ponadto unowocześniono wiele obiektów inżynieryjnych, w tym 8 mostów czy 24 przejazdy kolejowo-drogowe.


Zakończona modernizacja odcinka Sadowne – Czyżew

W 2019 roku dobiegły końca prace na drugim odcinku. W ramach modernizacji trasy Sadowne – Czyżew przebudowano m.in. 2 stacje, 4 przystanki, 11 przejazdów kolejowo-drogowych oraz 3 mosty, wybudowane zostały nowy most nad rzeką Bug oraz drugi tor na szlaku Prostyń Bug – Małkinia. Ponadto w Małkini powstało Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym. Roboty prowadzone były na ponad 36-kilometrowym odcinku, na którym wymieniono także tory wraz z siecią trakcyjną.


Odcinek Sadowne – Czyżew w liczbach:



Kolejny etap budowy Rail Baltiki – prace na trasie z Czyżewa do Białegostoku

71 km – tyle liczy odcinek, na którym obecnie trwają prace w ramach realizacji Rail Baltiki, od Czyżewa do Białegostoku. W planach jest m.in. budowa lub modernizacja 6 stacji, 12 przystanków (w tym udostępnienie nowego – Białystok Zielone Wzgórza), 10 mostów kolejowych, w tym największego, prawie 200-metrowego mostu na rzece Narew. Dodatkowo w stolicy województwa podlaskiego otwarte zostanie Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym. Perony na trasie z Czyżewa do Białegostoku wyposażone będą w Centralny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

Na odcinku Czyżew - Białystok zbudujemy lub zmodernizujemy, czyli zakres inwestycji



Ostatnie fazy budowy Rail Baltiki w Polsce

Po zakończeniu modernizacji odcinka Czyżew – Białystok rozpocznie się przebudowa najdłuższego z fragmentów – 100-kilometrowej trasy ze stolicy województwa podlaskiego do Ełku. Finalnym etapem budowy polskiej części międzynarodowej linii Rail Baltica będzie modernizacja odcinka Ełk – Trakiszki o długości 94 kilometrów. Koniec prac nad trasą od Warszawy do Tallina zaplanowano na 2026 rok. W dalszej perspektywie zbudowany zostanie tunel łączący Tallin z Helsinkami.


Jakie korzyści przyniesie inwestycja?

Dzięki realizacji inwestycji skróci się czas jazdy pociągów na polskim odcinku Rail Baltiki. Pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h, a towarowe – do 120 km/h, co oznacza, że przejazd z Białegostoku do Warszawy potrwa mniej niż dwie godziny. Szybsze przejazdy to także większa liczba połączeń na trasie.


Na stacjach i przystankach będą funkcjonowały systemy statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej oraz informacji dla przewoźników. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – zostaną podwyższone, wyposażone m.in. w pochylnie oraz ścieżki naprowadzające, które ułatwią poruszanie się po obiektach osobom niewidomym oraz niedowidzącym. Komfort oczekiwania na pociągi poprawią nowe ławki oraz wiaty chroniące przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Inwestycja przyniesie korzyści nie tylko podróżnym, ale również przedsiębiorcom czy kierowcom. Modernizacja linii sprawi, że kolej stanie się atrakcyjną, ekologiczną alternatywą dla transportu drogowego. Dzięki temu możliwe będą zmniejszenie korków na lokalnych drogach i redukcja emisji CO2 do atmosfery. Usprawnienie transportu towarów podniesie również atrakcyjność gospodarczą i inwestycyjną regionów. Projekt korzystnie wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym dzięki modernizacji mostów, wiaduktów czy przejazdów kolejowo-drogowych.