27.05.2014

Ruszyła modernizacja linii Rail Baltica

O 20 minut skróci się podróż pociągiem między Warszawą a Białymstokiem dzięki modernizacji kluczowego odcinka linii Rail Baltica. Prace ruszyły na odcinku Tłuszcz – Szewnica. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje kompleksową przebudowę torów i peronów. Powstanie również nowy przystanek w Warszawie i dodatkowe tory przeznaczone do obsługi połączeń aglomeracyjnych z Wołomina. Po zakończeniu prac pociągi przyspieszą do 160 km/h. 

Oprócz szybszej i wygodniejszej podróży, podniesie się także standard obsługi pasażerów. W ramach inwestycji realizowanej na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wszystkie perony na przystankach i stacjach na modernizowanym odcinku zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych oraz podróżnych z ciężkim bagażem. Komfort poprawi zainstalowanie nowych wiat oraz elementów małej architektury, a także systemu informacji pasażerskiej. W miejscach gdzie wpływ akustyczny kolei na otocznie jest nadmierny powstaną ekrany.


Od nowa niemal 70 km linii

Projekt obejmuje modernizację ponad 66 kilometrów linii kolejowej, a także budowę mostów i wiaduktów, które zastąpią dotychczasowe przejazdy kolejowo-drogowe. Dzięki temu, po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć po zmodernizowanej trasie z maksymalną prędkością 160 km/h, natomiast towarowe z prędkością do 120 km/h.


Sprawniejszy dojazd do Warszawy

W ramach inwestycji zaplanowano również dobudowę dwóch nowych torów na odcinku Zielonka – Wołomin Słoneczna, które będą służyć połączeniom podmiejskim. Pozwoli to na prowadzenie ruchu pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych po oddzielnych torach – w efekcie umożliwi to sprawniejsze zarządzanie intensywnym ruchem kolejowym w kierunku stacji Warszawa Wileńska.

W północnej części warszawskiej dzielnicy – Rembertów - powstanie nowy przystanek Warszawa Mokry Ług. Pozwoli to na zwiększenie udziału kolei w stołecznym transporcie miejskim.


Linia objazdowa przez Radzymin

Modernizacja linii Rail Baltica obejmuje m.in.: prace na trasie Warszawa Rembertów – Zielonka oraz na odcinku Zielonka – Tłuszcz – do stacji Sadowne Węgrowskie wraz ze stacjami Zielonka, Wołomin, Tłuszcz, Łochów. Przed rozpoczęciem inwestycji PLK przygotowała linię objazdowej Legionowo – Radzymin - Tłuszcz do przejęcia ruchu w czasie prowadzenia robót na linii E 75. Roboty rozbiórkowe i przygotowawcze PLK prowadzi od grudnia 2013 roku. 


Rail Baltica łączy kraje UE

Trasa Warszawa Rembertów – Zielonka –Sadowne to część linii kolejowej E 75, która ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego. Jest to fragment transeuropejskiego korytarza, który łączy Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami. Jest to jedyne połączenie kolejowe Litwy, Łotwy, Estonii z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.  Projekt „Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa - Białystok - granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne)” jest współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

 

Galeria

udostępnij drukuj