Mieszkańcy Białegostoku zyskają lepszy dostęp do kolei. Postępują prace przy budowie nowego przystanku przy os. Zielone Wzgórza. Powstaje nowe przejście pod torami. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu o wartości 3,4 mld zł realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z udziałem środków UE z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Widać już zarys nowego przejścia pod torami pomiędzy ulicami Zielonogórską i Starosielce. Zapewni ono bezpieczne dojście na perony nowego przystanku Białystok Zielone Wzgórza. Gotowy jest fundament i ściany, prowadzone są prace przy kolejnym odcinku od strony ul. Starosielce. Nad tunelem wybudowane zostały także tory tymczasowe, które zapewnią bezpieczny ruch pociągów nad prowadzoną budową. Nowe przejście o długości 76 m będzie dobrze oświetlone i oznakowane. Bezpieczeństwo zapewni specjalna antypoślizgowa nawierzchnia, zbudowane zostaną ścieżki dla osób niewidomych i niedowidzących.
Przystanek w rejonie os. Zielone Wzgórza ułatwi codzienne podróże mieszkańców pobliskich osiedli, da też możliwość wygodnej przesiadki na transport miejski osobom dojeżdżającym do Białegostoku. Zaplanowany układ peronów umożliwi podróże w kierunku Warszawy oraz Ełku i Bielska Podlaskiego. Zostaną one wyposażone w wiaty, ławki, informację pasażerską i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Z przejścia podziemnego na perony będą prowadzić zadaszone schody i pochylnie.
Postępują prace na Rail Baltica
Postępy robót widać też w innych miejscach na modernizowanym odcinku Czyżew-Białystok. Na stacji w Białymstoku wykonawca zdemontował dwa perony i sąsiadujące z nimi tory. Zdemontowano także stary wiadukt kolejowy na nieczynnej łącznicy. W tym miejscu powstanie nowa łącznica, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z linii z Ełku do Bielska Podlaskiego, bez konieczności manewrowania na stacji w Białymstoku.
W Czyżewie i Szepietowie rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie przejść podziemnych, które umożliwią bezpieczne i wygodne dojście do peronów. W Szepietowie zaawansowana jest budowa wiaduktu nad torami w drodze krajowej 66. We wsi Średnica-Maćkowięta k. Szepietowa wykonawca rozpoczął pierwsze prace przygotowawcze do budowy tunelu pod torami. Zdemontowano też część pobliskiego wiaduktu kolejowego i szykowany jest teren pod budowę nowego obiektu w tym miejscu.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię Rail Baltica z Warszawy do Białegostoku na 70-kilometrowym odcinku Czyżew – Białystok. Inwestycja obejmuje 6 stacji i 12 przystanków. Efektem prac będą szybsze, wygodniejsze i bezpieczne podróże. Zwiększy się dostęp do kolei. Po zakończeniu wszystkich prac, podróż najszybszym pociągiem z Białegostoku do Warszawy zajmie ok. 90 minut. Inwestycja jest ważna również dla przewozów towarowych. Modernizacja zwiększa rolę kolei w przewozach regionalnych, dalekobieżnych oraz na międzynarodowej trasie Rail Baltica, która łączy Europę.
Budowa prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość inwestycji prawie 3,4 mld zł, a jej zakończenie planowane jest na 2023 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.
Kontakt dla mediów:
Tomasz Łotowski
zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 798 876 051
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.