Pewnie słyszeliście, że w Polsce powstają kilometry nowych autostrad. A czy słyszeliście, że trwa właśnie przebudowa linii kolejowej Rail Baltica na odcinku pomiędzy Warszawą i Białymstokiem?
Modernizacja polskiego fragmentu linii Rail Baltica trwa od 2013 roku. Docelowo Rail Baltica połączy Warszawę z największymi miastami państw nadbałtyckich, a w przyszłości także ze Skandynawią. W Polsce budowa linii jest już bardzo zaawansowana. Dzięki dofinansowaniu z poprzedniej perspektywy unijnej, w latach 2013-2017 zrealizowaliśmy projekt polegający na modernizacji odcinka z Warszawy do Tłuszcza (Sadowne). Przebudowaliśmy tam między innymi cztery stacje kolejowe i 15 przystanków, a jeden przystanek (Warszawa Nowy Ług) wybudowaliśmy zupełnie od nowa. Przebudowa ponad 60-kilometrowego odcinka z Warszawy do Tłuszcza (Sadowne) zakończyła się w 2017 roku i w tym samym roku przystąpiliśmy do realizacji kolejnego projektu czyli modernizacji odcinka – od stacji Sadowne Węgrowskie do stacji Czyżew. Inwestycja ta jest dofinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). To ponad 35 kilometrów linii kolejowej, na której znajduje się wiele stacji, przystanków i obiektów inżynieryjnych. Jednym z ważniejszych jest most kolejowy na Bugu. Do tej pory stanowił on tzw. wąskie gardło. O ile na całym odcinku pociągi mogły jeździć po dwóch torach, to w tym miejscu linia zwężała się do jednego toru. Po zakończeniu przebudowy wąskie gardło zniknie. Pojawią się za to dwa nowe mosty z charakterystycznymi łukami. Pierwszy z nich jest już niemal ukończony. Jak go budowaliśmy? Sprawdźcie tutaj.
Ukończone jest także miejsce, które w przyszłości stanowić będzie centrum sterowania tego odcinka modernizowanej linii. To Lokalne Centrum Sterowania (LCS) ruchem kolejowym w Małkini. Dyżurni ruchu będą tam czuwać nad bezpieczeństwem ruchu kolejowego. Nowoczesne LCS w środku to niezliczona ilość skomplikowanych systemów, ekranów i urządzeń. Jeśli chcecie dowiedzieć się, jak to działa, zajrzyjcie tutaj.
W tym roku ogłosimy także przetarg na przebudowę kolejnego odcinka z Czyżewa do Białegostoku. Wykonawca tego kontraktu przebuduje ponad 70 kilometrów linii kolejowej. Zakres prac obejmuje modernizację stacji i przystanków, montaż wygodnych peronów, nowych wiat, ławek i innego wyposażenia. Po zakończeniu przebudowy mieszkańcy Podlasia, Mazowsza, ale i całego kraju zyskają nowoczesną, dwutorową linię kolejową. Pociągi osobowe będą tędy jeździć z prędkością dochodzącą do 160 km/h, a podróż pomiędzy Warszawą i Białymstokiem skróci się do niecałych dwóch godzin.
Jeśli chcecie zobaczyć, jaki jest stan zaawansowania prac na linii Rail Baltica, kliknijcie poniższą infografikę.