08.03.2018

Co dwa tory, to nie jeden – trwa przebudowa mostu na Bugu

Trwa długo wyczekiwana przebudowa mostu kolejowego na Bugu. Jednotorowa przeprawa mostowa zyskuje obecnie swojego „bliźniaka”, czyli zbudowany zupełnie od nowa drugi most, który pozwoli na jazdę pociągów w obu kierunkach. Inwestycja prowadzona przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zlikwiduje istniejące tu tzw. wąskie gardło i znacznie przyspieszy ruch pociągów pomiędzy Mazowszem a Podlasiem.

Remont mostu krok po kroku

W pierwszej fazie prace skupiły się na budowie nowego mostu. Robotnicy ukończyli już budowę tzw. podpór przyczółkowych, czyli tych znajdujących się przy brzegach. Gotowe są już prawie także dwie podpory środkowe. To właśnie na ukończonych podporach zostaną zamontowane przęsła mostu. Po ukończeniu budowy nowej przeprawy ekipy budowlane rozpoczną gruntowną przebudowę istniejącego mostu. Zostanie on rozebrany, a na jego miejscu powstanie całkowicie nowy obiekt. Oba mosty zostaną pomalowane i powleczone antykorozyjnymi powłokami. 

Trwająca obecnie budowa nowego mostu potrwa do początku sierpnia tego roku, natomiast rozbiórka istniejącego mostu i budowa nowej konstrukcji zakończy się we wrześniu 2019 r. 


Łączy Podlasie i Mazowsze

Remont mostu to szansa nie tylko na szybkie i sprawne połączenia kolejowe, ale także na rozwój gospodarczy Podlasia. Transport kolejowy znacznie wpłynie na rozrost lokalnej gospodarki (np. przemysłu drzewnego). 

Po zakończeniu przebudowy pociągi osobowe na modernizowanej linii pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Usprawni to również przejazd pomiędzy Białymstokiem a Warszawą – po przeprowadzeniu modernizacji całej linii ze stolicy Mazowsza do stolicy Podlasia dojedziemy koleją w czasie poniżej dwóch godzin.


Obiekt z historią

Jednotorowy most na Bugu ma długą i ciekawą historię. Jest on pozostałością po otwartej w 1862 r. kolei petersbursko-warszawskiej, łączącej ówczesną stolicę Cesarstwa Rosyjskiego z Warszawą. Już wtedy znajdowały się tu dwa identyczne, jednotorowe mosty, które zostały jednak zniszczone podczas II wojny światowej. Modernizowany obecnie obiekt pochodzi z 1953 r. Wtedy to odbudowano most, ale poprowadzono nim wyłącznie jeden tor. Obecnie fragmentem dawnej linii petersbursko-warszawskiej jest linia kolejowa nr 6, która stanowi część trasy Rail Baltica. Prace modernizacyjne na tej linii odbywają się w ramach większej inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jaką jest modernizacja odcinka Sadowne Węgrowskie – Czyżew.

 

Galeria

udostępnij drukuj