30.10.2017

ETCS: co to takiego?

Projekt przebudowy korytarza Rail Baltica na odcinku Warszawa – Białystok to nie tylko ciężkie prace związane z wymianą linii kolejowej, ale także instalacja na całym odcinku systemu ETCS poziom 2. Co to takiego? 

ETCS poziom 2. (czyli Europejski System Sterowania Pociągiem poziomu 2.) to kolejna - obok GSM-R  składowa Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, zwanego w skrócie ERTMS. GSM-R to kolejowy system telekomunikacji, który umożliwia przesyłanie danych i sprawne zarządzanie ruchem kolejowym. System ten posiada specjalne zabezpieczenia i funkcjonalności, dostosowane do specyfiki pracy osób na różnych stanowiskach, dzięki czemu zarówno konduktorzy, dyspozytorzy, jak i pozostali pracownicy obsługujący tabor mogą łatwo komunikować się między sobą. Wspólny dla wszystkich krajów europejskich system ETCS warunkuje integralność transportu kolejowego – dzięki temu pociągi nie muszą zatrzymywać się na granicach w celu zmiany składu czy wykonania innych czynności technicznych. 

Sam system ETCS składa się z wielu powiązanych ze sobą komponentów. Na torach znajdują się czujniki (eurobalisy), które przekazują do lokomotywy i maszynisty dane dotyczące bieżącej sytuacji na torach. Maszynista, który prowadzi pociąg z dużą prędkością, ma ograniczoną możliwość bezbłędnego dostrzeżenia wszystkich sygnałów i ostrzeżeń przy torze. Zadanie to przejmują urządzenia ETCS i GSM-R, dzięki którym maszynista całą sytuację na linii kolejowej może śledzić na monitorze w kabinie lokomotywy. Ponadto, otrzymuje od systemu wiele istotnych informacji, m.in. o maksymalnej dopuszczalnej prędkości na danym odcinku czy o zajętości toru przez inne składy. W przypadku stwierdzenia odstępstw, np. przekroczenia maksymalnej prędkości, system będzie mógł sam reagować i dostosować jazdę pociągu do panujących warunków.

Projekt „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Projekt „Prace na linii kolejowej E75 na odcinku Czyżew – Białystok” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treści publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Galeria

udostępnij drukuj