08.03.2018

Gdzie drwa rąbią… tam pociągi jadą

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A modernizują odcinek Sadowne – Czyżew i Czyżew – Białystok, będący częścią transeuropejskiej linii kolejowej Rail Baltica. Dzięki realizacji tego projektu znacznie przyspieszą pociągi pasażerskie i towarowe, które po zakończeniu wszystkich prac na linii, rozwiną prędkość odpowiednio do 160 km/h i 120 km/h. Zwiększy się także przepustowość linii co znacznie usprawni i przyspieszy transport towarów. Jest to szczególnie istotne w kontekście rozwoju gospodarczego Podlasia i okolic. Remontowana linia kolejowa przebiega bowiem w pobliżu rejonów istotnych dla przemysłu drzewnego: zarówno tartaków, jak i fabryk i zakładów produkcyjnych.

Przemysł drzewny to druga (zaraz po mleczarstwie) ważna gałąź gospodarki na Podlasiu. Podlascy przedsiębiorcy przodują w produkcji drewnianych mebli, okien, drzwi i parkietów, głównie z rodzimych surowców. Na terenie woj. podlaskiego działa również Północno-Wschodni Innowacyjny Klaster Drzewny, który skupia między innymi producentów mebli z drewna. Zakłady produkcyjne działające na Podlasiu dostarczają surowiec nie tylko do lokalnych producentów, ale i dla dużych korporacji, takich jak szwedzki koncern IKEA. Ogromne ilości drewna produkowanego na Podlasiu wymagają bezpiecznego, szybkiego i opłacalnego transportu. Dzięki modernizacji trasy Rail Baltica region zyska dostęp do szybkich, sprawnych przewozów kolejowych nie tylko w kierunku Białegostoku i Ełku, ale i dalej, do krajów nadbałtyckich, a docelowo także Skandynawii.

 

Podlasie to jeden z najgęściej zalesionych regionów w Polsce. Na terenie woj. podlaskiego znajdują się aż cztery parki narodowe, a także liczne parki krajobrazowe i obszary chronione, np. Natura 2000. Chociaż znaczny odsetek terenów zalesionych to obszary o szczególnych walorach turystycznych i krajobrazowych, to część lasów dostarcza surowca dla fabryk i zakładów produkujących stolarkę drewnianą, a także dla produkcji papieru, palet, płyt wiórowych czy też materiałów wykończeniowych dla domu lub ogrodu. Sektor gospodarki związany z przemysłem drzewnym i meblarskim zatrudnia na Podlasiu ponad sześć i pół tysiąca osób. Miejsca pracy związane z pozyskiwaniem i obróbką drewna są atrakcyjne dla mieszkańców województwa, niezależnie od ich wykształcenia. W regionie działają liczne szkoły zawodowe, technika i uczelnie wyższe, kształcące w kierunku zawodów i specjalności związanych przemysłem drzewnym.  

 

Roczna produkcja dłużycy, czyli długich, okrągłych kłód na Podlasiu wynosi prawie 2 mln m3. W polskich lasach dominują drzewostany iglaste. Dlatego też większość drewna pozyskiwanego zarówno w woj. podlaskim, jak i w całej Polsce stanowią sosny. Transport takiej ilości drewna stanowi duże wyzwanie logistyczne, tym bardziej, że często trzeba je przewieźć na duże odległości. Drewno transportowane jest specjalnymi wagonami w formie odkrytych platform, które przystosowane są do przewozu dłużycy.

Transport kolejowy na dłuższych trasach jest pod każdym względem bardziej opłacalny niż transport drogowy. Odsetek przewozów drewna realizowanych przez kolej co roku systematycznie rośnie. Przedsiębiorcy doceniają nie tylko pozytywny wpływ na środowisko takiego rozwiązania, ale przede wszystkim aspekty ekonomiczne, gdyż koszt transportu pociągiem towarowym na odległości powyżej 200 km jest zdecydowanie niższy od transportu ciężarówkami. Ważnym argumentem przemawiającym na korzyść transportu kolejowego jest również zmniejszenie ruchu samochodów towarowych na drogach krajowych oraz mniejsze zakorkowanie lokalnych dróg a co za tym idzie niższa emisja spalin. Zyskują na tym nie tylko przedsiębiorcy, ale też mieszkańcy i turyści: mniej tirów na drogach to czystsze powietrze, cisza, mniej wypadków i lepsze drogi.

Galeria

udostępnij drukuj