Już od połowy grudnia na trasę z Warszawy do Białegostoku wracają bezpośrednie połączenia pociągami. Dzięki dwutorowemu zamknięciu odcinka linii Rail Baltica pomiędzy Tłuszczem a Sadownem udało się znacząco skrócić najbardziej uciążliwy dla pasażerów etap prac. Narodowy zarządca infrastruktury, zgodnie z ubiegłorocznymi deklaracjami, wznowi ruch na jednym z najważniejszych szlaków kolejowych w Polsce.
Aby przyspieszyć prace, od października 2014 r. całkowicie wstrzymano ruch i wprowadzono komunikację zastępczą na odcinku Tłuszcz – Łochów, a następnie od stycznia br. na odcinku Łochów – Sadowne. Zamknięcie linii pozwoliło skrócić czas robót o 10 miesięcy. Teraz pociągi wracają na trasę. Będą jeździły mi.in. po nowym moście nad rzeką Liwiec.
Modernizacja linii Rail Baltica na odcinku z Warszawy Rembertowa do Sadownego, to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych obecnie na polskich torach przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obejmuje unowocześnienie 15 przystanków i 4 stacji, zmodernizowanie 66 km linii kolejowej oraz budowę lub modernizację 60 obiektów inżynieryjnych, m.in. mostów, wiaduktów czy tuneli.
Prace pomiędzy Tłuszczem a Sadownem weszły obecnie w ostatni etap realizacji, związany głównie z ukończeniem elementów infrastruktury. Na stacji w Tłuszczu, gdzie od połowy grudnia pasażerowie skorzystają z pierwszego nowego peronu, trwa budowa dwóch kolejnych peronów oraz przejścia podziemnego, które zastąpi dotychczasową kładkę. Przebiega ono pod wszystkimi 9 torami, łącząc dwie strony miasta.
We wrześniu rozpoczęła się modernizacja w Zielonce i Wołominie oraz na szlaku pomiędzy miastami. W miejsce starych peronów, wybudowane zostaną nowe. Obie stacje zyskają też nowe budynki nastawni. Dużym udogodnieniem dla mieszkańców będzie wybudowanie bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z linia kolejową. W Wołominie przy ul. Sasina i Al. Niepodległości oraz w Zielonce przy ul. Kolejowej rozpoczęła się budowa tuneli drogowych. Nowe obiekty, oprócz zwiększenia bezpieczeństwa, poprawią płynność ruchu i znacznie usprawnią komunikację w obu miastach. W ramach budowy 150-metrowego tunelu w Zielonce powstaną dwa pasy ruchu o szerokości 3 m każdy, chodnik dla pieszych i ścieżka rowerowa. Długość tunelu w Wołominie przy ul. Sasina to 135 m, a przy Al. Niepodległości 232 m. Obiekty będą posiadać po dwa pasy ruchu i chodniki dla pieszych, a tunel przy ul. Sasina – dodatkowo również ścieżkę rowerową. Na odcinku od Zielonki do Wołomina Słonecznej, bardzo istotnego ze względu na duży ruch aglomeracyjny, zostanie wybudowana dodatkowa para torów. Pozwoli to na rozdzielenie ruch pociągów dalekobieżnych i podmiejskich.
– Po zakończeniu wszystkich prac pasażerowie będą mogli korzystać z nowych, wygodnych peronów na stacjach i przystankach wzdłuż trasy. Podniesie się znacząco standard obsługi i estetyka, za sprawą nowych wiat, ławek, elementów małej architektury, nie zabraknie też systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Perony zostaną także dostosowywane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Ponadto w okolicach przejazdu kolejowego w Rembertowie wybudowany został zupełnie nowy przystanek Warszawa Mokry Ług, który będzie dogodnym punktem przesiadkowym dla mieszkańców okolicznych osiedli – mówi Jerzy Korzeniowski, dyrektor projektu, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Łączna wartość inwestycji wyniesie ponad 2 mld zł. Wraz z podwyższeniem komfortu i bezpieczeństwa, możliwe będzie zwiększenie prędkości pociągów osobowych i towarowych, a co za tym idzie – skrócenie czasu przejazdu. Podróżowanie stanie się bardziej komfortowe, pasażerowie zyskają atrakcyjne połączenia aglomeracyjne i dalekobieżne.
Projekt pn. „Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa-Białystok-granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów-Zielonka Tłuszcz(Sadowne)" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.