Pod koniec września pasażerowie podróżujący linią kolejową na trasie Warszawa – Białystok będą mogli odczuć rezultaty modernizacji odcinka pomiędzy stacją Sadowne Węgrowskie a stacją Czyżew. Zakończy się tam renowacja toru numer 1 oraz znajdujących się przy nim peronów i pozostałej infrastruktury kolejowej. Do użytku oddana zostanie także pierwsza nitka remontowanego mostu nad Bugiem.
Na stacji Sadowne Węgrowskie pasażerowie mogą już korzystać z nowego peronu. Obecnie trwa wykańczanie peronów na stacji w Małkini oraz na przystanku w Prostyni. Na peronach przystanków w Zarębach Kościelnych, Kietlance i Szulborzu Koty wykonawca zamontował już nowe płyty peronowe i kostkę brukową. Dla pasażerów przywrócenie ruchu kolejowego na torze nr 1 oznaczać będzie nie tylko skrócenie czasu przejazdu na odcinku Sadowne Węgrowskie – Czyżew, ale także, dzięki bezstykowemu łączeniu szyn, koniec charakterystycznego dla jazdy pociągiem stukotu kół. Należy jednak pamiętać, że modernizacja odcinka wciąż trwa, a ekipy remontowe przeniosą się na drugi tor. Efekty modernizacji będą odczuwalne po zakończeniu remontu całego odcinka, planowanym na koniec przyszłego roku.
Trzy nowe mosty
Oddanie do użytku toru nr 1 oznacza zakończenie ważnego etapu prowadzonych prac. Pociągi pojadą nie tylko po nowych torach, ale również i po nowych mostach. Nad rzeką Bojewką i Nową Treblinką wykonawca kończy ich przebudowę. Na obu mostach ułożono już szyny, które w najbliższym czasie zostaną zasypane tłuczniem. Na największym, stumetrowym moście nad Bugiem zamontowano już trzy kompletne przęsła. Wykonawca montuje teraz dwa kolejne. Pierwsza nitka mostu ma być gotowa do końca września.
Nowe centrum sterowania ruchem
Na stacji w Małkini ma budowane są przejście podziemne, peron oraz Lokalne Centrum Sterowania. Aktualnie w budynku montowane są urządzenia komputerowe.
Remont odcinka Sadowne Węgrowskie – Czyżew jest drugim etapem modernizacji polskiego fragmentu międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica, która łączy Warszawę z Tallinem. Szlak przebiega przez cztery państwa. Oprócz Polski i Estonii trasa przecina również Litwę i Łotwę. Po zakończeniu odcinka Sadowne Węgrowskie – Czyżew rozpocznie się trzeci etap, który będzie dotyczył szlaku Czyżew – Białystok.