Po nowym wiadukcie drogowym nad linią Warszawa – Białystok jeżdżą już mieszkańcy podbiałostockiej wsi Trypucie w gminie Turośń Kościelna. Wygodniej podróżują kierowcy, w najbliższych miesiącach skorzystają także piesi i rowerzyści. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują prace na podlaskim odcinku Rail Baltica ze wsparciem unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Wiadukt drogowy nad linią kolejową Warszawa – Białystok jest już dostępny dla mieszkańców wsi Trypucie. Przeprawa nad torami ma 23 m długości, natomiast cały obiekt, wraz z drogami dojazdowymi około 1 km. Bezpieczne dwupoziomowe skrzyżowanie zastąpiło dawny przejazd kolejowo-drogowy, przed którym wcześniej często musieli zatrzymywać się kierowcy.
Bezkolizyjne skrzyżowanie jest przeznaczone dla ruchu samochodowego (jezdnia po jednym pasie w każdym kierunku). Dla pieszych i rowerzystów budowane jest dodatkowe przejście pod torami, które będzie gotowe do końca tego roku. Przyjęte rozwiązanie komunikacyjne, w tym oddzielne przeprawy pieszo-rowerowa i samochodowa, to nasza odpowiedź na wnioski i potrzeby zgłaszane przez lokalny samorząd oraz mieszkańców. Koszt budowy wiaduktu to 31,6 mln zł, a obiekt został przekazany w zarząd Powiatu Białostockiego.
Inwestycja na trasie Rail Baltica usprawnia komunikację kolejową i drogową w Trypuciach. Mieszkańcy korzystają już z dwóch nowych peronów o długości 200 m, z których wygodnie wsiadają do pociągów. W bezpośrednim sąsiedztwie peronów powstał także przystanek autobusowy. Prace są kontynuowane – codzienne dojazdy ułatwi parking na 22 miejsca (2 dla osób o ograniczonej mobilności).
Bezkolizyjne skrzyżowania dla wygody i bezpieczeństwa
Po otwarciu wiaduktu w Trypuciach, z puli 25 bezkolizyjnych skrzyżowań przeznaczonych dla ruchu samochodów, w budowie pozostają tunele pod torami w Łapach i Baciutach. Dodatkowe przeprawy przez tory dla pieszych i rowerzystów zapewni 14 przejść podziemnych, zlokalizowanych w większości przy stacjach i przystankach. Na części oddanych do ruchu obiektów prowadzone będą jeszcze prace wykończeniowe i porządkowe.
Budowa dwupoziomowych przepraw przez tory to jeden z istotnych elementów modernizacji linii kolejowej Rail Baltica, mający szczególne znaczenie dla lokalnej społeczności. Wiadukty zastępują dotychczasowe przejazdy w poziomie szyn, a kierowcy nie muszą zatrzymywać się już przed torami. To wygoda i bezpieczeństwo dla mieszkańców, ale także istotne usprawnienie ruchu pociągów, które po zakończeniu wszystkich prac na linii, będą jeździć z prędkością do 200 km/h. Skorzystają także tysiące pasażerów podróżujących na międzynarodowej trasie.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość prac to prawie 3,4 mld zł, ich zakończenie zaplanowano na ten rok.
Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.
Kontakt dla mediów:
Tomasz Łotowski
zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
22 473 30 02
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.