Kobyłka - budowa wiaduktu nad torami widok z drona, fot. Artur Lewandowski PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
28.10.2022

Przybywa bezkolizyjnych skrzyżowań na Rail Baltica. W Kobyłce kolejny etap prac

Logotyp: PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., flaga Rzeczpospolita Polska, logotyp: flaga Unii Europejskiej, Dofinansowane przez Unię Europejską

Bezkolizyjne skrzyżowania zwiększą bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym w Kobyłce na trasie Warszawa – Białystok. Inwestycje realizowane są obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z udziałem środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Projekt, z którego finansowane jest 12 bezkolizyjnych skrzyżowań, wart jest prawie 300 mln zł.

Projekt „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” zapewnia budowę 12 obiektów, które zwiększają  poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i usprawniają komunikację drogową. Kierowcy i piesi już korzystają z wiaduktów drogowych w Toporze, Łochowie (dwa obiekty) i Małkini. Wykorzystywane są przejścia pod torami w Jasienicy Mazowieckiej i Łochowie.

Budowane są wiadukty nad torami w Tłuszczu i Mokrej Wsi oraz tunel w Zielonce. W Toporze powstaje przejście dla pieszych pod torami, które ułatwi dostęp do przystanku kolejowego. W Kobyłce budowane są dwa bezkolizyjne skrzyżowania.

Międzynarodowa linia Rail Baltica to inwestycja kluczowa zarówno w skali kraju, jak i Europy. Na mazowieckim odcinku modernizacja linii już zapewniła wygodniejsze podróże i bardziej dostępną kolej. Kontynuujemy te pozytywne zmiany. Dzięki takim budowom jak w Kobyłce, poprawia się standard życia mieszkańców i łatwiej można prowadzić biznes. Z nowoczesnych rozwiązań korzysta kolej i wszyscy mieszkańcy – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Budowa wiaduktu drogowego nad torami i tunelu pod linią kolejową to bardzo ważna inwestycja zwiększająca bezpieczeństwo mieszkańców. Ta zmiana polepszy system komunikacji i zapewni możliwość komfortowego i bezpiecznego podróżowania wszystkim korzystającym z kolei, ale również kierowcom i rowerzystom – powiedział Sylwester Dąbrowski, wicewojewoda mazowiecki.

Inwestycje kolejowe wspierają rozwój powiatu wołomińskiego. To z jednej strony łatwiejszy dostęp do kolei i ułatwienia w codziennych dojazdach do szkół i pracy, ale też sprawniejszy ruch drogowy poprawiający jakość życia i bezpieczeństwo mieszkańców. Dokładamy starań, aby nasz powiat rozwijał się dynamicznie i w sposób zrównoważony, a dobre połączenia komunikacyjne są w tym przypadku absolutną podstawą – powiedział Adam Lubiak, starosta wołomiński.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą obecnie inwestycje warte 44 mld zł. Efektywnie wykorzystujemy m.in. środki unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Takie inwestycje jak na trasie Rail Baltica w Kobyłce prowadzone są przy utrzymanym ruchu pociągów. Jest to ważne dla przewozów pasażerskich i towarowych oraz rozwoju gospodarki. Tylko na Mazowszu budujemy obecnie dwanaście bezkolizyjnych skrzyżowań – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W pobliżu przystanku Kobyłka-Ossów postępują prace przy najważniejszej konstrukcji wiaduktu drogowego. Nowy obiekt nad linią Warszawa – Białystok zastąpi pobliski przejazd kolejowo-drogowy, co znacznie usprawni ruch kolejowy i drogowy. Wykonawca zakończył betonowanie sześćdziesięciometrowej płyty, na której będzie dwupasmowa jezdnia, chodnik i ścieżka rowerowa. Ciężki sprzęt wzmacnia nasypy oraz drogi dojazdowe.

Wiadukt kolejowy będzie koło ul. Orszagha i ul. Granicznej. Ciężki sprzęt szykuje teren. Pod linią kolejową będzie budowana płyta nośna. Zakres prac wymagał zamknięcia dwóch z czterech torów. Ten zakres prac zaplanowano do stycznia 2023 r. Tunel poprowadzi ul. Orszagha pod linią kolejową, do ul. Nadarzyńskiej. Będzie 800 m nowej drogi, chodnik i ścieżka rowerowa. Nowe rozwiązanie komunikacyjne zastąpi ruchliwy przejazd w ciągu ul. Ręczajskiej i Jana Pawła II. Kierowcy zyskają czas - nie będą musieli czekać przed zamkniętymi rogatkami.

Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Łączna wartość tych inwestycji to 292,8 mln zł netto. Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.

Kontakt dla mediów:

Tomasz Łotowski
zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: 798 876 051

 

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Galeria

udostępnij drukuj