Bezpieczniej i wygodniej docierają do pociągów podróżni w Toporze na linii kolejowej Rail Baltica Warszawa – Białystok. Nowe przejście pod torami zapewnia lepszy dostęp do przystanku kolejowego. To kolejna inwestycja w Toporze i powiecie węgrowskim zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki finansowaniu ze środków unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Nowe przejście podziemne zapewnia wygodniejszy dostęp do peronów przystanku kolejowego w Toporze. Zastąpiło dotychczasowe przejście w poziomie szyn, dzięki czemu jest bezpieczniej. Tunel pod torami ma długość 12 m, jest czytelnie oznakowany i dobrze oświetlony. Ważną częścią inwestycji była budowa udogodnień dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym wygodnych dojść na perony. Wybudowano zadaszone pochylnie oraz schody. Z efektów inwestycji skorzystają także osoby łączące podróż rowerem i pociągiem. Na potrzeby rowerzystów wybudowano wiatę ze stojakami na 30 rowerów, a od pobliskiej drogi powiatowej wytyczono ciąg pieszo-rowerowy, co umożliwia łączenie dwóch ekologicznych środków transportu.
Pierwsze prace przy budowie przejścia pod torami w Toporze rozpoczęły się wiosną 2022 r. Budżet inwestycji to 9,5 mln zł netto.
Bezkolizyjnie przez tory Rail Baltica
Budowa przejścia pod torami to kontynuacja inwestycji PLK S.A. w Toporze. Od maja 2021 r. kierowcy bezpiecznie przejeżdżają po zbudowanym tuż obok przystanku nowym wiadukcie. Dzięki bezkolizyjnemu skrzyżowaniu droga krajowa nr 50 przebiega nad torami oraz drogą powiatową. W powiecie węgrowskim bezpieczeństwo na torach i drogach zapewniają już też dwa wiadukty drogowe i przejście podziemne w Łochowie.
Projekt „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” to budowa łącznie 12 obiektów. Poza wskazanymi, kierowcy korzystają też z wiaduktów nad torami w Tłuszczu, Kobyłce, Mokrej Wsi i Małkini oraz tunelu w Zielonce, a piesi i rowerzyści z przejścia pod torami w Jasienicy Mazowieckiej. W budowie jest ostatnie z zaplanowanych skrzyżowań – tunel pod torami w Kobyłce.
Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Łączna wartość tych inwestycji to 347,6 mln zł netto. Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.
Kontakt dla mediów:
Tomasz Łotowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 798 876 051