Współpraca oraz wymiana informacji o realizacji przebudowy trasy Rail Baltica były tematami dzisiejszej rozmowy (wideokonferencji) PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Ambasadora Estonii w Polsce. Współdziałanie przy przygotowaniu ważnej dla mieszkańców Europy kolejowej trasy, zapewni w przyszłości bezpieczne i sprawne podróże koleją z Warszawy przez Kowno i Rygę do Tallinna.
Dziś odbyło się spotkanie Ireneusza Merchel, prezesa Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z Martinem Rogerem, ambasadorem Estonii w Polsce. Na spotkaniu w formie wideokonferencji omawiano zagadnienia związane z realizacją projektu Rail Baltica – zaawansowanie i zakres prac w obydwu krajach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podzieliły się doświadczeniem związanym z przygotowaniem inwestycji i realizacją prac na polskim odcinku. To kolejne spotkanie polskiego zarządcy infrastruktury z przedstawicielem krajów nadbałtyckich. W lutym i maju br. PLK rozmawiały w tej sprawie ze stroną litewską oraz spółką RBRail (spółką odpowiedzialną za budowę Rail Baltica na terenie państw bałtyckich).
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jako spółka, która już realizuje prace na trasie Rail Baltica może dzielić się swoim dotychczasowym doświadczeniem z partnerami z krajów nadbałtyckich, którzy są na początku inwestycji. Przedstawienie zakresu i harmonogramu prac oraz współpraca przy realizacji inwestycji są niezbędne do stworzenia w przyszłości dobrej oferty międzynarodowych połączeń dla podróżnych - powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Współpraca dla bezpiecznych i sprawnych podróży
Dla zapewnienia sprawnej i bezpieczniej jazdy, systemy kolejowe na całej trasie Rail Baltica muszą być ze sobą kompatybilne. Dzięki współpracy przedstawicieli państw i zarządców infrastruktury kolejowej możliwe jest właściwe przygotowanie linii pod względem technicznym i zapewnienie współpracy systemów.
Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica
Na terenie Polski prace wykonano już na 1/3 długości linii Rail Baltica. Rozpoczęła się przebudowa kolejnego odcinka z Czyżewa do Białegostoku. Zakończenie inwestycji przez PLK i uzyskanie docelowych parametrów jest planowane do 2027 roku.
Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce. Budowa obejmuje ok. 390 km od Warszawy przez Sadowne - Czyżew - Białystok - Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą. To część korytarza transeuropejskiego, który łączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Rail Baltica stanowi priorytetowy projekt UE, który zakłada modernizację korytarza kolejowego łączącego Warszawę przez Kowno i Rygę z Tallinnem. Budowa nowoczesnej linii pozwoli na zwiększenie liczby połączeń, poprawę bezpieczeństwa oraz zwiększenie komfortu podróży. Pasażerowie zyskają wyremontowane, komfortowe przystanki i stacje z wygodnymi oraz nowoczesnymi peronami, czytelną informacją i udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja poprawi też warunki przejazdu dla przewozów towarowych.
Efekty prac na polskim odcinku Rail Baltica
Z efektów inwestycji od 2017 r. można już korzystać na 66 kilometrach linii Warszawa – Sadowne Węgrowskie. Na odcinku Sadowne Węgrowskie – Czyżew gotowe są już perony, tory, a szczególnie widoczną zmianą są dwa nowe mosty most na Bugu. Dzięki ich budowie zlikwidowano „wąskie gardło” ograniczające ruch pociągów, przez co przejazd odbywa się sprawniej i szybciej. Rozpoczęły się prace na odcinku Czyżew-Białystok. Kompleksowo zmodernizowane zostaną stacje w Czyżewie, Szepietowie, Łapach, Białymstoku i 15 pozostałych przystanków. Poziom bezpieczeństwa zwiększy 10 nowych mostów kolejowych, ponad 30 skrzyżowań dwupoziomowych i przejść podziemnych. W kolejnych latach prowadzone będą prace na odcinkach Rail Baltica z Białegostoku do Ełku i dalej do granicy państwa w Trakiszkach.
Kontakt dla mediów:
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Mirosław Siemieniec
rzecznik prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.