28.11.2014

Rośnie tempo prac na linii Warszawa – Tłuszcz

Demontaż mostu na rzece Liwiec, budowa nowoczesnych peronów, m.in. w Zagościńcu, Klembowie i Jasienicy oraz oddanie do ruchu nowej drogi łączącej Chrzęsne z Tłuszczem – to już widoczne efekty coraz szybciej postępujących prac na linii kolejowej z Warszawy do Tłuszcza. 

Realizowana na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. modernizacja linii z Warszawy Rembertowa do Tłuszcza to jedno z najważniejszych zadań inwestycyjnych na polskich torach. Linia E 75 stanowi jedyne połączenie krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej. Szlak jest częścią europejskiego korytarza transportowego zdefiniowanego jako Kolej bałtycka (Rail Baltica), łączącego Helsinki przez Tallin, Rygę i Kowno z Warszawą. Nie bez znaczenia jest także kwestia transportu aglomeracyjnego. Dzięki dobudowie torów z Zielonki do Wołomina i powstaniu przystanku Warszawa Mokry Ług, komunikacja w obrębie stolicy będzie szybsza, bardziej wydajna i komfortowa. 


Postęp prac widoczny gołym okiem

W połowie października na odcinku Tłuszcz – Łochów, ruch pociągów został całkowicie wstrzymany. Dzięki temu modernizacja linii będzie prowadzona sprawniej, a czas potrzebny na jej zakończenie skróci się o 10 miesięcy. W Zagościńcu, Klembowie, Jasienicy i innych miejscowościach powstają wygodniejsze, wyższe perony. Obecnie trwa m.in. montaż ścianek peronowych i oświetlenia.  Obiekty zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, elektroniczne wyświetlacze do prezentacji komunikatów oraz system nagłaśniający. Ruszyła modernizacja stacji Tłuszcz. Zdemontowano już część elementów infrastruktury i rozpoczęto roboty podtorzowe. 

Trwające roboty torowe (układanie podkładów i szyn), a także teletechniczne i energetyczne widać w wielu miejscach na trasie. Wszystkie mają zakończyć się jesienią 2016 r. 

W ramach inwestycji, kompleksową modernizację przejdą 4 stacje i 15 przystanków – łącznie 38 peronów. Wybudowane zostaną m.in. przejścia podziemne, windy i podjazdy. Dzięki pracom wykonanym na zlecenie PLK, komfort oczekiwania na pociągi będzie wyższy. Obiekty pozbawione będą barier architektonicznych, co pozwoli na skorzystanie z oferty kolei także osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.


Kolej buduje mosty 

Most na rzece Liwiec został już całkowicie zdemontowany.

W jego miejsce powstanie nowoczesny obiekt inżynieryjny o długości 74 i szerokości 13 metrów. Nowy most, do budowy którego zużytych zostanie ponad 600 ton stali i 1500 m3 betonu, jest jednym z 9 modernizowanych w ramach projektu. Obecnie montowane są ścianki szczelne i rozpoczęto palowanie pod nowe podpory.

Modernizacja spowoduje prawdziwą rewolucję na torach w regionie. Zmodernizowana zostanie linia kolejowa o długości 66 kilometrów. Dzięki 156 km nowych torów, 183 km nowej sieci trakcyjnej, 140 ogrzewanym rozjazdom i 8 skrzyżowaniom bezkolizyjnym, pociągi pasażerskie na trasie będą mogły jechać z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zastosowanie ekranów akustycznych, mat antywibracyjnych, czy wyszlifowanie szyn, pozwoli na znaczące ograniczenie hałasu i drgań. Z kolei przejścia dla zwierząt skutecznie ochronią przyrodę.


Projekt pn. ,,Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa-Białystok-granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów-Zielonka Tłuszcz(Sadowne)” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura  i Środowisko. Koszt całkowity projektu to 2 004 147 478,25 zł, zaś wysokość dofinansowania: 1 447 038 804,60 zł.




Galeria

udostępnij drukuj